Maandag - Vrijdag : 08:30 - 17:30
info@ictmedia.nl
073 - 614 0070

Hotze Zijlstra

CIO Magazine

Zin en onzin over de CIO

//
Posted By
/
Categories,

Met vakmatige interesse probeer ik nu en dan chocola te maken van de continue stroom persberichten en onderzoeken met betrekking tot de CIO-functie. Zijn er soms nieuwe tendensen waarneembaar? Weten anderen dingen die ik niet weet? Nieuwe inzichten die de rol en functie kunnen opstuwen in de vaart der volkeren? Nope. Wat de berichten mij vooral leren is dat de conclusies echt alle kanten op slingeren. En slechts mondjesmaat aansluiten op mijn eigen observaties.

Grofweg zijn de berichten – meestal geschreven naar aanleiding van een onderzoek of enquête op initiatief van een leverancier of een onderzoeksbureau – onder te verdelen in twee categorieën: CIO-paaiende en CIO-kritische. De CIO-paaiende teksten zijn doorgaans afkomstig van leveranciers. De doelgroep krijgt dan een paar pluimen, wellicht in de hoop dat men de beoogde afnemer gunstig genoeg gestemd heeft om het gesprek over een te leveren product of dienst aan te gaan. De CIO-kritische berichten komen vaak van een adviesbureau; een andere insteek met uiteindelijk een vergelijkbaar doel.

Tegengesteld
En zo kan het zijn dat je in één week totaal tegenstrijdige conclusies uit de immer malende persberichtenmolen kunt halen. Kopteksten als ‘CIO serieuzer genomen in de bestuurskamer’ of ‘CIO trekt digitale transformatie’ staan gebroederlijk naast CIO-kritische teksten als ‘CEO negeert IT-functie bij digitalisering’ of ‘Innovatie stokt bij IT’. En iedere afzender meent wat ie zegt. Want elk onderzoek kent nu eenmaal een iets andere context, achtergrond, vraagstelling, groep van respondenten enzovoorts.

Ik vind ze leuk hoor, die onderzoeken, en ik gebruik ze graag om de doelgroep soms een beetje te plagen en te prikkelen. Maar wie dag-in-dag-uit met CIO’s praat, zoals ik, beseft al snel dat er niet één werkelijkheid is die voor al die verschillende informatiechefs geldt. Iedereen heeft zijn of haar eigen specifieke uitdagingen. De dagelijkse praktijk van de CIO heeft ironisch genoeg zelden van doen met de onderzochte onderwerpen.

De komende twee edities van CIO Magazine staan daarom weer vol met de echte verhalen van echte IT-bestuurders, over de thema’s die er echt toe doen. En zoals altijd met leveranciers en adviesbureaus die de CIO daadwerkelijk iets hebben gebracht. No bullshit.